آداب غذا خوردن و حضور در رستوران
وبلاگی در زمینه سفر ,گردشگری و صنعت توریسم

دو شنبه 19 خرداد 1399
ن : بنفشه

آداب غذا خوردن و حضور در رستوران

قبل از اینکه یک مسافر حرفه ای باشید باید آداب غذاخوردن در کافه ها یا رستوران ها را بلد باشید. در این مطلب چند نکته کاربردی را به شما یاد می دهیم.

آداب غذا خوردن

در هر سنی، صرف نظر از جایگاه شما در زندگی، رفتار شما سر میز غذاخوری به دو دلیل ضروری است. دلیل اول این است که دیگران سر میز، احساس راحتی کنند. چند بار برایتان پیش امده است که مجبور بوده اید رفتار غلط کسی را هنگام غذا خوردنش تحمل کنید یا سرفه میکند یا به یکباره تکه های غذا رو درون دهانش مشاهده کرده اید؟ آیا اینگونه رفتارهای دیگران برای ما خوشایند است؟

دومین دلیل این است که خجالت زده نشویم. باید این را بدانم که لیوان من در سمت راست من است و لیوان سمت چپ برای شخص کناری من است. با یادگیری این آداب باید این را بدانم که تا میزبان نگفته است:” بفرمایید، نوش جان” شروع به غذا خوردن نکنم.

همه ی ما سر میز شام باید احساس راحتی کنیم حال می خواهد سر میز غذا شخصیت های مهم دولت نشسته باشد با انواع غذاهای سلطنتی یا می خواهد میز شام برای پارتی جشن تولد باشد، ما باید یاد بگیرم سر میز غذاخوری اعتماد به نفس داشته باشیم و باید بدانیم چگونه رفتار کنیم.

در آمریکا اکثر میمانی های به صرف شام غیر رسمی هستند؛ اما غیر رسمی بودن به این معنا نیست که هنگامی که غذا در دهانمان است شروع به صحبت کنیم یا همانند یک پسر بچه ۵ ساله لباس بپوشیم و نباید با شلوارک و تیشرت و کفش کتانی به مهمانی برویم.

پاسخ به دعوت میزبان

در صورتی که به میهمانی دعوت شدید، اگر برایتان مسافرت فوری یا شرایط اضطراری پیش آمد، ظرف ۲۴ ساعت پس از دعوت، به میزبان خود اطلاع دهید.

اگر به غذای خاصی آلرژی دارید پس از اینکه دعوت میزبان را پذیرفتید، او را از شرایط آگاه کنید. چون درخواست تغییر غذا بعد از نشستن شما سر میز غذا، بی ادبی است.

اگر دعوت میزبان را رد کردید اما بعد از آن شرایط رفتن به میهمانی را داشتید، این درست نیست که به میزبان بگویید هنوز هم دعوت او سرجایش است یا خیر.

اگر برایتان وضعیت اورژانسی خانوادگی یا شخصی پیش آمد یا برای کاری به بیرون از شهر فراخوانده شدید، سعی خودتان را بکنید که در مهمانی که به ان دعوت شده بودید، شرکت کنید اما اگر وضعیتتان خیلی اورژانسی بود حتما به میزبان خود اطلاع دهید تا او نگران سلامتی و امنیت شما نباشد.

هدیه دادن

برای میزبان هدیه ای بخرید مانند گل یا شیرینی یا یک چیز خاص دیگر. در ایران اگر اولین بار است به خانه دوست یا … میروید حتما بایستی با دست پر بروید. یا اگر دوستی خانه تازه ای خریده یا بچه دار شده و  … .

سبک لباس پوشیدن خود را بشناسید


چه کسی شما را به شام دعوت کرده است؟ و کجا؟ در ایالات متحده، میهمانان معمولا به خانه میزبان دعوت می شوند. در شرق آسیا، به ویژه ژاپن و چین و تایوان، دعوت کردن میهمانان در رستوران ها انجام می شود.

با دانستن مکان میهمانی، شما نیز ایده خوبی در مورد این که چه لباسی بپوشید، دارید؛ مثلا برای بهار شلوار جین بپوشید اما در تابستان شلوار جین بسیار گرم است می توانید از لباس های نخی استفاده کنید و در فصل پاییز، از کراوات استفاده نکنید.

آیا شریک زندگی تان هم به میهمانی دعوت شده است؟ آیا بچه هایتان هم دعوت شده اند؟ همیشه با خود فکر نکنید که باید بچه هایتان را بدون دعوت با خود همراه کنید. اگر قصد رفتن به میهمانی را دارید می توانید از یک پرستار کودک کمک بگیرید.

از اینکه از میزبان بپرسید چه کسی دیگر به این میهمانی دعوت است، خودداری کنید چون این بی ادبی است. اگر از طریق ایمیل یا خدنات اینترنتی مانند فیس بوک یا اویتا دعوت شده اید می توانید از آنجا لیست میهمان را نگاه کنید. آنگاه متوجه خواهید شد که این یک میهمانی دوستانه است یا یک جلسه شغلی.

تلفن همراه

هنگام سرو غذا، سعی کنید تلفن همراهتان را خاموش کنید و تمرکزتان روی گفتگو هایتان باشد. در غیر اینصورت، این می تواند به این معنی باشد که به تلفن همراه خود نسبت به اطرافیانتان، بیشتر علاقه مند هستید. اگر منتظر تماس مهمی هستید و ننی توانید تلفن همراه خود را خاموش کنید، پس ان را روی حالت سایلنت (بیصدا) قرار دهید.

اصول صحیح غذا خوردن

  • هرگونه محدودیت یا آلرژی غذایی را به میزبان اطلاع دهید
  • روی اطرافیانتان تمرکز کنید
  • با دهان بسته غذا بخورید
  • از میزبان تشکر کنید
  • عکس گرفتن از میهمانی و میز غذا و پست کردن عکس در رسانه های اجتماعی بدون اجازه میزبان و اشخاصی که در عکس حضور دارند، کار درستی نیست.

شام غیر رسمی بدون کارت مکان

انتظار نداشته باشید غذای کامل بخورید. در مهمانی های غیر رسمی، زیتون، آجیل، تکه های کوچک پنیر، گوشت و انواع فینگر فود ممکن است سرو شوند که باید با دست خورده شوند بنابراین مطمئن شوید که حتما دستمال سفره بردارید و هرگز انگشتان خود را لیس نزنید.

اگر روی میز چنگال بود حتما از چنگال استفاده کنید حتی برای غذاهای فینگر فود چون در فرهنگ غرب، افراد حتی با کسانی که نمیشناسند و حتی آنها را قبلا ندیده اند، دست می دهند و چه کسی دوست دارد با یک دست آغشته به عصاره زیتون یا چربی خوک یا نمک، دست دهد؟

  • از زیاد صحبت کردن بپرهیزید و به شخص مقابل هم فرصت مساوی برای صحبت کردن بدهید.
  • قبل از ترک میهمانی، حتما از میزبان خود تشکر کنید.

شام غیر رسمی همراه با کارت مکان: کارت مکان به میهمان می گوید که در چه مکانی و روی چه میزی باید بنشیند.

بدون کارت مکان: در اینصورت، یا میزبان به شما می گوید که کجا بنشینید یا خودتان تشخیص می دهید کجا برای نشستن مناسب تر است.

منبع:سفرنامه



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







:: موضوعات مرتبط: رپرتاژ آگهی، ،



تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان سفر نگار  و آدرس safarnegar.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.